Google+

Η θεραπευτική αξία των Asanas , Μέρος Β΄

 

Οι asanas, εκτός κάποιων «προχωρημένων», μπορούν να γίνουν σχεδόν από οποιονδήποτε, ανεξαρτήτως ηλικίας, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει τη χρήση εξατομικευμένων προσαρμογών ή κάποιων βοηθημάτων. Ειδικά στη HathaYoga, ο δάσκαλος τονίζει τη σημασία της επίγνωσης της αναπνοής, του συγχρονισμού της με τις asanas αλλά και την εστίαση στη σωστή σωματική ευθυγράμμιση και μπορούν να ασκηθούν τόσο από αρχάριους όσο και από προχωρημένους. Μέσω της HathaYogaμπορεί κάποιος να φτάσει στην εξισορρόπηση μεταξύ νου και σώματος, κυρίως λόγω αυτής της «συνεργασίας» που προαναφέρθηκε και λόγω της άσκησης τόσο σε σωματικό επίπεδο (asanas), όσο και σε τεχνικές αναπνοής και διαλογισμού. Με την Hathayoga είναι εφικτή η εξερεύνηση τόσο της νοητικής όσο και της σωματικής δυναμικής που διαθέτει κάθε ασκούμενος. Οι asanas έχουν την ιδιότητα (σε τακτική πρακτική) να κάνουν μαλάξεις στα εσωτερικά όργανα, να καθαρίζουν από τοξίνες, να βελτιώνουν τη διάθεση και την αυτοεκτίμηση, να ρυθμίζουν και ομαλοποιούν την αρτηριακή πίεση, να ελέγχουν το στρες και τα επίπεδα χοληστερίνης, να βοηθούν στην πρόληψη ασθενειών και τόσο να τονώνουν όσο και να γνωρίζουν και να εξοικειώνουν κάποιον με το ίδιο του το σώμα.  Επιπλέον, βοηθούν στην επίτευξη ισορροπίας και αρμονίας της βασικής δομής του ανθρώπινου σώματος, γι’ αυτό και έχουν ένα ευρύ πεδίο θεραπευτικών ωφελειών σε σωματικό και ψυχοσυναισθηματικό και νοητικό επίπεδο. Σε γενικές γραμμές, οι asanasείναι ωφέλιμες για τους μύες, τις αρθρώσεις, το καρδιαγγειακό σύστημα, το νευρικό σύστημα, το λυμφατικό σύστημα, το νου και την ψυχή, αποφορτίζουν συναισθηματικά, καταπολεμούν συμπτώματα που προκύπτουν στην καθημερινότητα από κατάθλιψη ή άγχος, ενώ έχει αποδειχτεί ότι ένα άτομο που ασκείται σε τακτική βάση και σωστά, ανακουφίζεται από διάφορα ιατρικά θέματα, όπως, αρθρίτιδα, χρόνια κόπωση, παχυσαρκία, άσθμα και άλλα αναπνευστικά προβλήματα. Και η αναφορά των ωφελειών μπορεί να εμπλουτιστεί με το συναισθηματικό έλεγχο, την ισχυροποίηση της συγκέντρωσης, την ανακούφιση χρόνιων προβλημάτων και ασθενειών, όπως δυσκοιλιότητα, ρευματισμοί, στομαχικές και πεπτικές ενοχλήσεις, τη διέγερση του κυκλοφορικού, τη σταθεροποίηση των λειτουργιών του θυρεοειδή, τη διατήρηση σε καλή κατάσταση και τη χαλάρωση των μυών, την ενδυνάμωση της ελαστικότητας των αρθρώσεων και της σπονδυλικής στήλης, την ισχυροποίηση του ανοσοποιητικού συστήματος, την βελτίωση της ποιότητας και της όψης του δέρματος.

Στην κάθε ακολουθία των asanas(στο κάθε μάθημα, στην κάθε πρακτική δηλαδή) το σώμα προετοιμάζεται σταδιακά και συστηματικά, κάνοντας από πιο απλές προπαρασκευαστικές ασκήσεις, πιο δύσκολες και πιο απαιτητικές asanas. Εξάλλου, στόχος των asanasδεν είναι η μετατροπή της ενέργειας ή της έντασης σε κίνηση, αλλά η εναρμόνιση του σώματος και του νου με συνειδητή παρατήρηση της σωματικής και νοητικής διαδικασίας, σε κάθε κίνηση ή χαλάρωση. Το σώμα όχι απλά δεν καταπονείται ή εξαντλείται, αλλά ξεκουράζεται και αναζωογονείται. Και αυτός είναι ένας λόγος που στην αρχή, ενδιάμεσα και στο τέλος των ασκήσεων, υπάρχουν κάποιες στιγμές χαλάρωσης ή αφομοίωσης (των ασκήσεων που έχουν γίνει μέχρι εκείνη τη στιγμή), όπως λέμε συνήθως. Επίσης, ο ασκούμενος αναπτύσσοντας την ικανότητα χαλάρωσης, εμβαθύνει την αίσθηση για το ίδιο του το σώμα. Η σωματική και νοητική χαλάρωση είναι προϋποθέσεις για τη σωστή επίδοση όλων των ασκήσεων και μόνο έτσι ξεδιπλώνονται πραγματικά όλες οι επιδράσεις τους. Για τους παραπάνω λόγους είναι εξίσου σημαντική η αναπνοή κατά την εκτέλεση των asanas. Με το συντονισμό αναπνοής και κίνησης, η πρακτική γίνεται πιο αρμονική, η αναπνοή βαθαίνει και βρίσκει τον φυσικό της ρυθμό, το κυκλοφορικό και ο μεταβολισμός του σώματος διεγείρονται. Η χρήση της αναπνοής ενισχύει ιδιαίτερα τη χαλάρωση των μυών με τη συγκέντρωση στα σημεία που υπάρχει ένταση και με τη συνειδητή χαλάρωση αυτών των σημείων με κάθε αναπνοή.

Στην ουσία τους οι asanas είναι ψυχοσωματικές ασκήσεις που ενδυναμώνουν και εξισορροπούν ολόκληρο το νευρικό σύστημα και που εναρμονίζουν και σταθεροποιούν τη νοητική, πνευματική και συναισθηματική κατάσταση του ασκούμενου, γι’ αυτό και έχουν τεράστια θεραπευτική αξία. Ο ασκούμενος αποκτά μία γενική αίσθηση ικανοποίησης, καθαρότητας του νου, χαλάρωσης και εσωτερικής ελευθερίας και γαλήνης.

Ζωή Μπαχταλιά

Hatha Yoga Teacher (Himalayan Institute, USA),

Rainbow Kids & Family Yoga Teacher,

Μέλος Yoga Alliance (RYT200),

ΣύμβουλοςΑyurveda

& Ανθοϊαμάτων Bach,

Θεραπεύτρια Usui Reiki

 www.facebook.com/OmShantihi

nlwnpeace@yahoo.gr

 

 

Πείτε μας τη γνώμη σας