Google+

6 Μύθοι του Στρες

Της Ελένης Ταρναρά

Υπεύθυνης Προγράμματος FIGHTSTRESS-Εκπαίδευση Διαχείρισης Άγχους

Επίσημος Συνεργάτης του Διεθνούς Οργανισμού Διαχείρισης Στρες

www.fightstress.gr

 

Περιτριγυριζόμαστε από τον όρο «στρες». Από φίλους και συγγενείς που παραπονιούνται ότι υποφέρουν από αυτό, μέχρι δραστηριότητες και προϊόντα που τονίζουν διαρκώς ότι μπορούν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση του.

Όλη αυτή η βαβούρα όμως πολλές φορές ακινητοποιεί και αντί να ορμήξεις να το νικήσεις, το βλέπεις να θεριεύει και να κατακλύζει την κάθε σου στιγμή…

Όμως αλήθεια, ξέρουμε πραγματικά τι είναι Στρες;

Εδώ μαζί, θα διαχωρίσουμε τον μύθο από την πραγματικότητα και θα δώσουμε μια ευκαιρία στο Σύστημα του Στρες να μας συστηθεί.

Και πώς μπορεί να γίνει αυτό;

Καταρρίπτοντας τους μύθους που το περιβάλλουν!

 

Μύθος Νο 1

Το Στρες και το Άγχος είναι το ίδιο πράγμα

 

Το Στρες – και το οξύ αλλά και το χρόνιο- διαφέρει κατά πολύ από το άγχος και τις διαταραχές του, οι οποίες,

σε αντίθεση με το στρες, είναι διαγνώσιμες ψυχικές καταστάσεις.

Η διαφορά μεταξύ των δύο δεν είναι πάντα εύκολη ακόμα και για έναν επαγγελματία υγείας. Σε γενικές γραμμές μπορούμε να πούμε πως το Στρες προέρχεται από την αντίδραση του οργανισμού σε ένα συγκεκριμένο γεγονός ή μια κατάσταση που σε κάνει να είσαι λίγο πιο νευρικός, ενώ το άγχος χαρακτηρίζεται περισσότερο από φόβο και έντονη ανησυχία (με άγνωστη πολλές φορές αιτία).

Το άγχος είναι χρόνιο και με την πάροδο του χρόνου μπορεί να γίνει χειρότερο, ενώ με το στρες, μπορεί να έχω μια ανησυχία αλλά μπορώ να μάθω να αναπτύσσω αμυντικούς μηχανισμούς.

Το Στρες, έχουμε την δυνατότητα –μαθαίνοντας να το δουλεύουμε- να το μειώσουμε, ενώ το άγχος χρειάζεται ξεκάθαρη θεραπευτική παρέμβαση.

 Μύθος Νο 2

Το Στρες είναι κινητήριος δύναμη

Αυτό είναι εν μέρει αλήθεια. Το Στρες μας κινητοποιεί όταν διαρκεί από μερικά λεπτά μέχρι λίγες μέρες (2-3)!Μετά, απλά αρχίζει να γίνεται τοξικό για τον οργανισμό. Στην πραγματικότητα, αυτό που μας κινητοποιεί ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ το στρες αλλά είναι η διέγερση και η δέσμευση που αισθανόμαστε όταν κάνουμε κάτι (π.χ. όταν θέτουμε στόχους ή ξεκινάμε κάτι καινούργιο).

Το Στρες είναι απλά η δίνη των αρνητικών συναισθημάτων που «καπελώνει» την διέγερση και τη δέσμευση που αισθανόμαστε στις δραστηριότητες μας.

 

Μύθος Νο 3

Ένα ποτό για να μου φύγει το Στρες…

Ίσως θα ήταν καλό να το ξανασκεφτείτε την επόμενη φορά που θα θελήσετε να πιείτε ένα δεύτερο ή τρίτο ποτό μετά από μια ιδιαίτερα αγχωτική ημέρα. Σύμφωνα με ενδοκρινολογικές μελέτες, το αλκοόλ διεγείρει την απελευθέρωση της κορτιζόλης, της κύριας ορμόνης του Στρες! Επιπλέον το στρες και το αλκοόλ έχουν μια σχέση αλληλεξάρτησης. Καταφεύγουμε στο αλκοόλ για να χαλαρώσουμε από το στρες και το στρες  με τη σειρά του αμβλύνει τις τοξικές επιδράσεις του αλκοόλ.

Μύθος Νο 4

Εγώ δεν αγχώνομαι σαν εσένα…

Το στρες μπορεί να εκδηλωθεί με πληθώρα δυσάρεστων τρόπων, συμπεριλαμβανομένης την αϋπνίας και της αύξησης βάρους. Το γεγονός όμως ότι δεν βιώνετε τέτοια συμπτώματα, δεν σημαίνει ότι δεν υποκύπτετε στην πίεση του στρες.

Τα άτομα που δεν παρουσιάζουν συμπτώματα στρες, αλλά παρόλα αυτά ζουν μια πιεστική καθημερινότητα μπορούν να υποφέρουν από ξαφνικά εγκεφαλικά και καρδιακά επεισόδια. Το στρες μπορεί επίσης να οδηγήσει σε υψηλή χοληστερίνη ή διαβήτη, έστω και αν τα συμπτώματα είναι “σιωπηλά”.

Μύθος Νο 5

To στρες είναι ανεξέλεγκτο

Σε αντίθεση με αυτή τη θεωρία, το να μειωθεί η πίεση του στρες, ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ακατόρθωτο! Μπορεί να μην έχουμε την δύναμη να ελέγξουμε τις στρεσογόνες καταστάσεις που…μας χτυπούν την πόρτα, όμως μπορούμε να ελέγξουμε την αντίδραση μας σε αυτές τις καταστάσεις. Η εκπαίδευση του σώματος μας, της συμπεριφοράς μας και των αρνητικών μοτίβων των σκέψεων που κάνουμε όταν πιεζόμαστε από στρες, έχει αποδειχθεί επιστημονικά πια ότι μειώνει τα επίπεδα της κορτιζόλης στον οργανισμό μας.

Μύθος Νο 6

Κυρίως τα αρνητικά γεγονότα προκαλούν Στρες!

Τα αρνητικά γεγονότα μπορούν να μας οδηγήσουν στο να κάνουμε αρνητικές σκέψεις. Αυτό είναι πανανθρώπινη εμπειρία. Το ίδιο όμως και τα θετικά γεγονότα!

Έχω δουλέψει με πολλές νύφες…πιστέψτε με! Η προετοιμασία ενός γάμου είναι μια ιδιαίτερα στρεσογόνα κατάσταση…!

Στην ουσία, δεν είναι η κατάσταση ή η σκέψη αυτή καθαυτή που μας στρεσάρει, αλλά η συναισθηματική μας απάντηση σε αυτή την σκέψη που μας προκαλεί την διέγερση του Συστήματος του στρες. Οτιδήποτε διακόπτει την ρουτίνα μας και μας προκαλεί  δυνατά συναισθήματα , αρνητικά ή θετικά, μπορεί να οδηγήσει σε στρεσογόνο διέγερση.

 

Βιογραφικό

Η Ελένη Ταρναρά είναι διπλωματούχος Πολιτικός Μηχανικός και του Τμήματος Ψυχολογίας του Ανοιχτού Βρετανικού Πανεπιστημίου με έδρα το Λονδίνο. Έχει ειδικευτεί στο Γνωσιακό-Συμπεριφορικό μοντέλο ψυχοθεραπείας.

Είναι δημιουργός του προγράμματος FIGHTSTRESS-ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΓΧΟΥΣ το οποίο είναι πιστοποιημένο από τον Διεθνή Οργανισμό Διαχείρισης Άγχους-ISMA.

Είναι επίσημο μέλος του Βρετανικού Συλλόγου Ψυχολόγων (BPS).

Τα τελευταία 5 χρόνια συνεργάστηκε με πλαίσια Ομάδων Συμβουλευτικής και Αυτογνωσίας και εκπονεί ομάδες Διαχείρισης Άγχους τόσο σε ομαδικό όσο και σε ατομικό επίπεδο.

Πληροφορίες για το πρόγραμμα FIGHTSTRESS: www.fightstress.gr

Πείτε μας τη γνώμη σας