Google+

Το άγχος δεν είναι εχθρός… Πανελλήνιες εξετάσεις!

Το άγχος των εξετάσεων:
εχθρός ή σύμμαχος στην επιτυχία;

Της Μελίνας Μακρίδου,  MScΨυχολογία Υγείας,UniversityofBristol, UK, Ψυχοθεραπεύτρια Gestalt

 

Είτε είστε μαθητής ,είτε είστε γονιός,  έχετε σκεφτεί ποια είναι η δική σας οπτική για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις;

Με ποιά οπτική βλέπω τις εξετάσεις;

Απαισιόδοξη οπτική: οι εξετάσεις θα είναι πολύ δύσκολες ,δεν θα τα καταφέρω, θα αποτύχω!

Υπεραισιόδοξη οπτική: τα παίζω στα δάχτυλα τα θέματα, είμαι μέσα στη σχολή!

Ρεαλιστικά αισιόδοξη οπτική :δεν ξέρω πως θα είναι φέτος τα θέματα αλλά εγώ θα βάλω τα δυνατά μου να τα καταφέρω!

Άγχος, άγχος, άγχος…….

 

Το άγχος δεν είναι εχθρός του ανθρώπου, παρότι πολλές φορές βιώνεται απειλητικά.

Για την ακρίβεια, πρόκειται για υποστηρικτικό στοιχείο που βοηθά τον άνθρωπο να ανταπεξέλθει σε έντονες συναισθηματικά καταστάσεις είτε ευχάριστες είτε δυσάρεστες είτε ακόμα και ανύπαρκτες…

Ευχάριστα συμβάντα κατά τα οποία ενδέχεται να εκδηλωθούν συμπτώματα άγχους μπορεί να είναι ο γάμος, ο ερχομός ενός παιδιού, η προαγωγή, ενώ ως δυσάρεστα θα μπορούσαμε να αναφέρουμε την εμφάνιση μιας σοβαρής ασθένειας, το χωρισμό και την απόλυση.

Aρκεί να σημειωθεί ότι ο ανθρώπινος εγκέφαλος συχνά εκτιμά με λάθος  τρόπο συνθήκες και γεγονότα που είτε δεν αποτελούν είτε έχουν παύσει να αποτελούν πραγματική απειλή.
Οι εν λόγω συνθήκες αποκαλούνται ανύπαρκτες στρεσογόνες καταστάσεις.

Χωρίς άγχος, δεν θα υπήρχε επιβίωση του ανθρώπινου είδους, καθώς δε θα υπήρχε καμία κινητοποίηση απέναντι σε επερχόμενους ή πιθανούς κινδύνους.

Το άγχος αποτελεί έναν αποτελεσματικό μηχανισμό άμυνας για τον άνθρωπο και, όταν γνωρίζει πώς να το αξιοποιήσει, οι συνέπειες αποβαίνουν κυρίως θετικές.

Το άγχος των εξετάσεων!!!

Κάθε χρόνο τέτοια εποχή το άγχος των εξετάσεων χαρακτηρίζει, σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό, την πλειοψηφία των μαθητών, των γονιών και των καθηγητών.

Η κούραση της σχολικής χρονιάς και η έντονη επιθυμία για διακοπές αντικρούεται με το διάβασμα.

Το άγχος για μια καλή επίδοση στις εξετάσεις μπορεί να καταβάλλει τους μαθητές και να μειώσει τη διάθεση για διάβασμα.

Το άγχος συνήθως εμφανίζεται
πριν (κατά την περίοδο μελέτης),
κατά τη διάρκεια (την ώρα αξιολόγησης)
και μετά (μέχρι την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων) τη διαδικασία των εξετάσεων
και είναι συχνό ακόμα και στα άτομα που έχουν προετοιμαστεί κατάλληλα.
Συμπτώματα & Επιπτώσεις του Άγχους
Ψυχοσωματικά συμπτώματα

Δυσκολία στον ύπνο.

Υπερβολικά πολύ ή λίγο φαγητό.

Σπυράκια, ασθένειες του δέρματος.

Πόνοι στην κοιλιά, το στομάχι.

Πονοκέφαλος.

Γενική κακοδιαθεσία.

Ζαλάδες, τάση για εμετό.

Δύσπνοια.

Αίσθημα κόπωσης.

Κατανάλωση αλκοόλ ή άλλων ουσιών.

 

Διανοητικά συμπτώματα

Αρνητικές σκέψεις («Δε θα τα καταφέρω…»)

Μείωση της αυτοπεποίθησης («Όλοι τα καταλαβαίνουν εκτός από μένα… είμαι χαζός…» Ενίοτε συνοδεύεται από απόσυρση από δραστηριότητες που συνήθιζε και στις οποίες είχε καλές αποδόσεις.

Ευερεθιστότητα με εκδήλωση φοβιών για τις συνέπειες της αποτυχίας («έχω απογοητεύσει τους γονείς μου, τους καθηγητές μου!»)

Προβλήματα στην επίδοση

Δυσκολία συγκέντρωσης -> «Κάθομαι να διαβάσω και το μυαλό μου ‘πετάει’…»

Μπλοκάρισμα -> «Δε θυμάμαι τίποτα… σα να μην τα διάβασα ποτέ…»

Δυσκολία οργάνωσης των πληροφοριών

 

Αντιμετώπιση του άγχους

Κάθε  άτομο βιώνει κάθε μορφή άγχους διαφορετικά, έτσι και για τον κάθε μαθητή η αντιμετώπιση του άγχους  είναι μοναδική.

Πριν τις εξετάσεις…

Ο μαθητής οφείλει να ξέρει:

γιατί συμμετέχει στις εξετάσεις,

ποιος είναι ο στόχος του,

αν η απόδοσή του είναι ικανοποιητική ώστε να «φτάσει» το στόχο του,

αν ο τρόπος που μελετάει λειτουργεί βοηθητικά στην ικανότητά του για συγκέντρωση και αφομοίωση των όσων διαβάζει,

αν έχει κενά και αν ναι, αν μπορεί να τα καλύψει,

να κάνει καλή οργάνωση του χρόνου (με ευχάριστα διαλείμματα, συμμετοχή σε άλλες δραστηριότητες).

Ο  μαθητής δεν πρέπει να επηρεάζεται από τα οικογενειακά προβλήματα…
«οι γονείς μου δεν τα πάνε καλά, όλο μαλώνουν
ή οι γονείς μου χρωστάνε ,είναι καλύτερα να πάω να δουλέψω και εγώ, τι εξετάσεις να δώσω…»

 

Ας αφήσουμε  τα κάθε είδους προβλήματα ,έξω από το δωμάτιο του μαθητή!!!

*ας αφήσουμε όμως και το κινητό ,υπολογιστή ,ηλεκτρονικά παιχνίδια έξω από το δωμάτιο!!!

Κατά τη διάρκεια των εξετάσεων…

Οι εξετάσεις και το αποτέλεσμά τους δεν επηρεάζουν την αξία του μαθητή.

Οι εξετάσεις και το αποτέλεσμά τους ενδέχεται να φέρουν το μαθητή στο στόχο του, ενδέχεται, όμως όμως, και να τον απομακρύνουν από αυτόν.

Ο μαθητής προτιμότερο είναι να ξεκινήσει από τις ερωτήσεις που ξέρει καλύτερα.

Οι θετικές σκέψεις του μαθητή προς τον εαυτό  του δυναμώνουν την αυτοπεποίθηση και κάνουν την εξεταστική διαδικασία λιγότερο οδυνηρή.

 

Αν όμως νιώσεις πανικό…
επανέλαβε μια φράση ή μια λέξη που να σε ηρεμεί…
(…ήρεμα….
…όμορφα….
…χαλαρά…)
ή ότι άλλο σου ταιριάζει και πάρε βαθιές ανάσες!

Μετά τις εξετάσεις…

Ασχολήσου με κάτι που σου προκαλεί ευχαρίστηση (κάποιο χόμπι που στερήθηκες, βόλτες, διακοπές).

Η συνέχεια αύριο…πώς να χειριστούν το άγχος οι γονείς;

Πείτε μας τη γνώμη σας