Google+

Τα ευεργετικά αποτελέσματα του διαλογισμού στην υγεία

Ο διαλογισμός ως απάντηση στο στρες:

Η συμβολή του διαλογισμού στην ψυχική

(και όχι μόνο) υγεία

 

(ΜΕΡΟΣ Β’)

Ο νους έχει την τάση να «μένει» σε παλιές συνήθειες, σε παλιά μοτίβα και να φαντάζεται εμπειρίες που ενδέχεται να συμβούν στο μέλλον. Ο νους δεν ξέρει πραγματικά πώς να υπάρχει στο παρόν, στο εδώ και τώρα. Με την βοήθεια του διαλογισμού, ο νους εστιάζει εσωτερικά και σε ένα στοιχείο, αποκτώντας έτσι τη δυνατότητα πρόσβασης σε βαθύτερα επίπεδα του εαυτού. Έτσι ο νους δε δημιουργεί περισπασμούς ή αποκλίσεις και επιτυγχάνει πλήρως τη δύναμη της συγκέντρωσης, που είναι προϋπόθεση στο διαλογισμό. Στις σύγχρονες κοινωνίες, οι περισσότερες ασθένειες μπορούν να οριστούν, ως έναν βαθμό, ψυχοσωματικές, γιατί προκύπτουν ή επηρεάζονται από σκέψεις και συναισθήματα.

Τα αίτια και τα αποτελέσματα της συναισθηματικής εμπειρίας υπάρχουν μέσα στο σώμα και τον εγκέφαλο και σχετίζονται βαθιά με το σωματικό και ψυχολογικό στρες. Ο διαλογισμός, επειδή βελτιώνει και αυξάνει τα «θετικά» συναισθήματα και τη «θετική» διάθεση βοηθά τον ασκούμενο να αρχίσει να βασίζεται στον εαυτό του, ενισχύοντας και συμβάλλοντας με αυτόν τον τρόπο στην απόκτηση της εσωτερικής δύναμης που χρειάζεται, καθιστώντας τον λιγότερο ευάλωτο απέναντι στο στρες και τις όποιες ανησυχίες ή τα όποια προβλήματα ενδέχεται να προκύψουν.

Συναισθηματικές καταστάσεις όπως το άγχος αλλά και η κατάθλιψη, οι φοβίες και οι εξαρτήσεις, παρουσιάζουν μία δυσλειτουργία στην φυσιολογική σχέση μεταξύ του «συναισθηματικού» εγκεφάλου (ανατομικά του μεσο-εγκεφάλου της αμυγδαλής, του θαλάμου και του μεταιχμιακού συστήματος) και του διανοητικού ή λογικού εγκεφάλου (ανατομικά του νεοφλοιού). Όταν κάποιος βιώνει μία τέτοια συναισθηματική κατάσταση οι σκέψεις και οι ανησυχίες «τρέχουν» με ασύλληπτη ταχύτητα, παράγοντας έτσι διάφορα είδη ορμονών του στρες, όπως κορτιζόλη και αδρεναλίνη, που κυλάνε μέσα στο σώμα. Ο διαλογισμός ηρεμεί το άτομο, γιατί σταματάει τις αρνητικές/ αγχογόνες σκέψεις, αποκτάει μία διαφορετική προοπτική στο μοτίβο των σκέψεων και τελικά της ζωής του, μειώνοντας, συγχρόνως, τις σωματικές επιδράσεις τέτοιων ορμονών (κάτι που είναι ιδιαιτέρως σημαντικό για τη διατήρηση της υγείας, γιατί το σώμα κι ο εγκέφαλος χρειάζονται απαραιτήτως τακτικά διαλείμματα κι αυτή η … υπερφόρτιση ορμονών εμποδίζει αυτήν την απαραίτητη παύση, ανάπαυση).

Ο διαλογισμός αυξάνει τη δραστηριότητα του μπροστινού αριστερού τμήματος του εγκεφάλου, την περιοχή, δηλαδή, που σχετίζεται με την καλή διάθεση. Αυτό που έχει, επίσης, ενδιαφέρον είναι ότι αυτή η εγκεφαλική αύξηση δραστηριότητας σχετίζεται και με την βελτίωση του ανοσοποιητικού συστήματος. Κι όσο περισσότερο διαλογίζεσαι τόσο μεγαλύτερες πιθανότητες έχεις για ένα καλύτερο ανοσοποιητικό σύστημα. Η επίδραση που έχουν στην ψυχική υγεία οι «αρνητικές» και επιβλαβείς διαθέσεις, σκέψεις και πεποιθήσεις τονίζουν την τεράστια δύναμη του νου. Κι ως γνωστόν, δε γίνεται να επηρεαστεί ο νους χωρίς να επηρεαστεί και το σώμα…

Ο διαλογισμός είναι μία γιόγκικη πρακτική που παρέχει σημαντικά συναισθηματικά οφέλη, επηρεάζοντας και επιδρώντας ταυτόχρονα στο σώμα (ειδικά σε περιπτώσεις έμπειρων yogis[1] ακόμα και σε λειτουργίες που ούτε θα φανταζόταν κανείς!) και μειώνοντας, ανάμεσα στα άλλα, τα επίπεδα στρες. Για να μην πλατειάσω ή επαναληφθώ, προτίμησα, σε αυτό το σημείο να κάνω μία αναφορά και όχι μία περαιτέρω ανάλυση όλων αυτών των επιδράσεων και ωφελειών που έχει στην υγεία, που, πολύ συχνά, αλληλεπιδρούν μεταξύ τους και που έχουν με τον έναν ή με τον άλλον τρόπο αντίκτυπο στην αντιμετώπιση του στρες (και όχι μόνο):

– Ξεμπλοκάρισμα της συσσωρεμένης «αρνητικής» ενέργειας στο σώμα

– Βελτίωση ύπνου

– Ενίσχυση αίσθησης ευεξίας

– Ενδυνάμωση ανοσοποιητικού συστήματος

– Ανάπτυξη δεξιοτήτων διαχείρισης του στρες και της αυτοεπίγνωσης με εστίαση στο παρόν και με μείωση «αρνητικών» συναισθημάτων

– Αλλαγές στο μεταβολισμό και τη θερμοκρασία του σώματος

– Προαγωγή καλύτερης και πιο χαλαρής διάθεσης

– Μείωση αρτηριακής πίεσης και κατευνασμός καρδιακών παλμών

– Βαθύτερη και πιο ήρεμη αναπνοή

– Προστασία του εγκεφάλου και της καρδιάς από τις βλαβερές συνέπειες του στρες

– Αποφυγή κυτταρικών βλαβών λόγω χρόνιου ψυχολογικού στρες

– Λύσιμο μυϊκών εντάσεων

– Χαλάρωση του αυτόνομου νευρικού συστήματος

Για να αρχίσει κάποιος να βιώνει όλα τα οφέλη του διαλογισμού θα πρέπει να γνωρίζει τι είναι πραγματικά διαλογισμός και να έχει υπομονή, κάτι που λείπει συνήθως από τη δυτική κουλτούρα. Ο διαλογισμός θέλει, ακόμα, χρόνο, επιμονή και αφοσίωση και σίγουρα θέλει να έχεις επίγνωση της σπουδαιότητάς του. Κατά τ’ άλλα δεν κοστίζει τίποτα ιδιαίτερο ή και καθόλου (όταν τον ασκείς μόνος σου) και τα πρώτα αποτελέσματα μπορείς να τα βιώσεις στην καθημερινότητά σου από τις πρώτες κιόλας φορές πρακτικής του! Για την ακρίβεια περνώντας ακόμα και μερικά λεπτά σε διαλογισμό (ακόμα καλύτερα αν γίνει ο διαλογισμός μέρος της καθημερινότητάς και ξεκινάει ή κλείνει την ημέρα του με αυτόν), μπορείς να επαναφέρεις την εσωτερική σου γαλήνη και ηρεμία! Επίσης, ο διαλογισμός σου προσφέρει αυτήν την αίσθηση ηρεμίας, γαλήνης και ισορροπίας και επιδρά τόσο στη συναισθηματική υγεία όσο και στη γενικότερη υγεία και μάλιστα όχι απλά μόνο κατά τη διάρκεια που τον ασκείς αλλά και μετά.

Σε κάθε περίπτωση αυτό που πρέπει να θυμάστε είναι ότι είναι προτιμότερο να αποφεύγετε οποιουδήποτε είδους κριτική προς τον εαυτό σας είτε αυτή αφορά στις διαλογιστικές σας δεξιότητες (π.χ., είναι λογικό κι αναμενόμενο ο νους σας να έχει την τάση να περιπλανιέται κάποιες στιγμές κατά τη διάρκεια του διαλογισμού) είτε σε κάτι άλλο, γιατί το μόνο που θα καταφέρετε τελικά είναι να αυξήσετε πάλι τα επίπεδα του στρες και να χάσετε τα οφέλη της διαδικασίας του διαλογισμού.  Αντί, λοιπόν, κατά τη διάρκεια του διαλογισμού να εστιάζετε στον διαρκή  «εσωτερικό μονόλογο» (που  τελικά σας κάνει να υποφέρετε), προσπαθήστε να χαλαρώσετε, να αφήσετε τις σκέψεις σας όπως έρθουν έτσι και να φύγουν και να απολαύσετε απλά τη διαδικασία και την εμπειρία του διαλογισμού!

 

Ζωή Μπαχταλιά,

 Hatha Yoga Teacher (Himalayan Institute, USA), Μέλος Yoga Alliance (RYT200), Σύμβουλος Αyurveda & Ανθοϊαμάτων Bach, Θεραπεύτρια Usui Reiki,  www.facebook.com/OmShantihi, nlwnpeace@yahoo.gr

 

 

 

 

 

 

 



[1] Ασκούμενοι στη yoga.

Πείτε μας τη γνώμη σας