Google+

Μαθησιακές δυσκολίες

Οι Μαθησιακές Δυσκολίες είναι μια αναπτυξιακή διαταραχή που οφείλεται στη δυσλειτουργία του κεντρικού νευρικού συστήματος. Εκδηλώνεται ως «ειδική» δυσκολία στην πρόσκτηση και χρήση των ικανοτήτων ακρόασης, ανάγνωσης, γραφής, ομιλίας, ορθογραφίας, συλλογισμού και μαθηματικών, και παρουσιάζονται σε παιδιά, που φοιτούν σε οργανωμένα σχολεία και ζουν σε υποστηρικτικά οικογενειακά περιβάλλοντα, ωστόσο βιώνουν τη σχολική αποτυχία, και είναι εμφανείς καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του ατόμου. Είναι σημαντικό να διευκρινίσω πως στον όρο μαθησιακές δυσκολίες δεν συμπεριλαμβάνονται οι φυσιολογικές αποκλίσεις της σχολικής επίδοσης των μαθητών, ούτε οι δυσκολίες που μπορεί να οφείλονται σε κάποια ακουστική, οπτική ή κινητική ανεπάρκεια, ή σε ψυχοσυναισθηματικές διαταραχές ή ακόμα και σε νοητική αναπηρία.

Το εύρος των Μαθησιακών Δυσκολιών είναι πολυποίκιλο. Οι πιο συνηθισμένοι τύποι μαθησιακών δυσκολιών είναι:

οι Δυσκολίες λόγου και ομιλίας (δυσκολίες στην παραγωγή ήχων –άρθρωση- και τη μετατροπή ιδεών σε λόγο –έκφραση- και γενικότερα προβλήματα στην αποκωδικοποίηση και την κατανόηση του προφορικού λόγου, και δυσκολίες στην επεξεργασία της γλώσσας, στην ανάγνωση κλπ.),

η Δυσαριθμία/ Δυσκολίες μαθηματικού λόγου (δυσκολία στην αναγνώριση αριθμών και μαθηματικών συμβόλων, στην απομνημόνευση της προπαίδειας, στην κατανόηση αφηρημένων μαθηματικών εννοιών και στην επίλυση μαθηματικών ασκήσεων, προβλήματα στην κατανόηση του χρόνου, των χρημάτων κλπ.),

η Δυσγραφία/ Δυσκολίες γραπτού λόγου (δυσκολία στη γραφή, προβλήματα με τον γραφικό χαρακτήρα, την ορθογραφία, την οργάνωση ιδεών και γενικότερα προβλήματα στην παραγωγή και αποκωδικοποίηση του γραπτού λόγου. Σε αυτή την κατηγορία συμπεριλαμβάνεται και η περισσότερο γνωστή περίπτωση της δυσλεξίας) και

η Δυσπραξία (δυσκολία στις λεπτές κινητικές ικανότητες, προβλήματα στην ισορροπία, στις χειρωνακτικές εργασίες κλπ.).

Τα παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες συνήθως είναι παρορμητικά, υπερκινητικά, με διάσπαση προσοχής και γενικά ανώριμη συμπεριφορά κι έχουν γενικευμένες δυσκολίες στο σχολείο. Επίσης, παρουσιάζουν συχνά συναισθηματικά προβλήματα και προβλήματα συμπεριφοράς, λόγω των αρνητικών εμπειριών κατά τη μαθησιακή διαδικασία. Βέβαια, δεν εμφανίζονται τα ίδια ακριβώς χαρακτηριστικά και στον τον ίδιο βαθμό σε όλα τα παιδιά.

Για τους παραπάνω λόγους, η αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών έχει διπλό στόχο και αποβλέπει τόσο στην μαθησιακή βοήθεια, όσο και στην ψυχολογική στήριξη τόσο του παιδιού (μέσω της παιγνιοθεραπείας), όσο και της οικογένειας (μέσω της συμβουλευτικής γονέων). Πρέπει να γίνει κατανοητό πως οι Μαθησιακές Δυσκολίες δεν είναι ασθένεια και συνεπώς δεν αναμένεται και η θεραπεία τους. Το μόνο που χρειάζεται να κάνει ο θεραπευτής είναι να δείξει στο παιδί και τους γονείς του τον τρόπο με τον οποίο θα επιτύχουν τους στόχους τους τόσο σε μαθησιακό, όσο και σε συναισθηματικό και ψυχολογικό επίπεδο, και να τους ενθαρρύνει στην δύσκολη ομολογουμένως προσπάθεια προς την επίτευξή τους.

 

Φαίη Μαυρομμάτη

art-playtherapy.gr

Πείτε μας τη γνώμη σας