Google+

Ανθοϊάματα Bach για Παιδιά

Από το 1936 που καθιερώθηκε το σύστημα θεραπείας ανθοϊαμάτων Bach, έχει διαδοθεί και εφαρμοστεί σε όλες τις γωνιές του κόσμου. Το σύστημα ανθοϊαμάτων Bach είναι ένα σύστημα θεραπείας που επιδιώκει και προωθεί την φυσική εσωτερική μας ισορροπία και την εναρμόνιση μεταξύ σώματος, ψυχής και νου. Η διαταραχή αυτής της εσωτερικής ισορροπίας θεωρείται, εξάλλου, ότι είναι η πραγματική αιτία της όποιας σωματικής ή ψυχικής δυσαρμονίας παρουσιάζεται τόσο σε ενήλικες όσο και σε παιδιά, γι’ αυτό τα ανθοϊάματα στοχεύουν στη θεραπεία του ίδιου του ατόμου και όχι του συμπτώματος- της ασθένειας, στην αιτία και όχι στο αποτέλεσμα.

Κάθε ανθοΐαμα απευθύνεται σε διαφορετικό συναίσθημα, διάθεση, συμπεριφορά ή χαρακτήρα κι επειδή έτσι καλύπτονται όλες οι νοητικές καταστάσεις, είτε με τη χρήση μεμονωμένων ιαμάτων είτε με συνδυασμό αυτών, το σύστημα θεραπείας με ανθοϊάματα Bach αποτελεί ένα διαχρονικό σύστημα θεραπείας που μπορεί να βοηθήσει τον οποιονδήποτε, ανεξαρτήτως τόπου κατοικίας, φύλου, ηλικίας. Εξάλλου η ανθρώπινη φύση παραμένει η ίδια όσο κι αν αλλάζουν εξωτερικά η κοινωνία και ο ρυθμός ζωής…

Λόγω του ότι πρόκειται για ένα απόλυτα ασφαλές και φυσικό σύστημα εναλλακτικής και ολιστικής θεραπείας και υποστήριξης, χρησιμοποιείται ιδιαιτέρως σε περιπτώσεις που αφορούν σε παιδιά σε όλα τα στάδια της ανάπτυξή τους, τα οποία και παίζουν σημαντικό ρόλο στη θεραπεία τους. Τα ιάματα μπορούν να χορηγηθούν σε όλα αυτά τα στάδια: από την βρεφική ηλικία μέχρι και την ενηλικίωση. Τα ανθοϊάματα, χωρίς να αλλοιώνουν την «ουσία» των παιδιών, τα βοηθούν να διαχειριστούν τους φόβους, τις ανησυχίες, τη λύπη  τους, ενώ ενισχύουν την αυτοεκτίμησή τους, την αυτο-αποδοχή τους, τους. Μέσα από τα «πάνω» και τα «κάτω», τις ευκολίες και τις δυσκολίες, τις χαρές και τις λύπες που βιώνουν, έχουν σίγουρα να μάθουν πολλά και όλα αυτά τα βιώματα είναι ζωτικής σημασίας για τη  συναισθηματική τους ανάπτυξη. Τα ιάματα δεν παρεμποδίζουν αυτό το κομμάτι μάθησης κι απόκτησης εμπειρίας, απλά σε δύσκολες και άβολες περιόδους που αντιμετωπίζει ένα παιδί λόγω προσωπικών βιωμάτων και εξωτερικών καταστάσεων, μπορούν να βοηθήσουν στο να μη νιώσει υπερβολικά φοβισμένο ή υπερβολικά αποστασιοποιημένο ή υπερβολικά λυπημένο, κλπ. Εξάλλου η θεραπεία με ανθοϊάματα Bach δεν έχει καμία πρόθεση να αποτελέσει «δεκανίκι» ή εύκολη λύση· στόχος της είναι να βοηθήσει το παιδί να βρει από μόνο του εκείνη την ευαίσθητη προσωπική του εσωτερική ισορροπία και αρμονία.

Τα παιδιά αντιδρούν θετικά και άμεσα στα ιάματα, γιατί δεν έχουν αποκτήσει ακόμα άλυτες συναισθηματικές ανισορροπίες ούτε παγιωμένες συμπεριφορές και συνήθειες, όπως οι ενήλικες. Τα παιδιά είναι αθώα, «φρέσκα», νεόφερτα σε αυτόν τον κόσμο εμπειριών, χωρίς συσσωρεμένες απογοητεύσεις και εντάσεις, οπότε και η ματιά τους για τη ζωή δεν έχει επηρεαστεί αναλόγως. Ανάμεσα στα οφέλη και τις σκοπιμότητες των ιαμάτων είναι και η αποτροπή της ενστάλαξης μοτίβων συμπεριφοράς, που ενδέχεται να οδηγήσουν σε «αναλγησία» και σε καταστάσεις εσωτερικής και μη σύγκρουσης.

Η φιλοσοφία του Dr. Bach βασίζεται στην αρχή ότι εάν είμαι ο εαυτός μου και κάνω ό,τι με κάνει ευτυχισμένη, τότε όχι απλά θα αποκομίσω τα οφέλη μιας πλήρους  ζωής, αλλά και θα μπορώ να ορίζω την τύχη μου. Το παρακάτω απόσπασμα εξηγεί το πώς η αθωότητα ενός παιδιού, εάν δεν διαταραχθεί, μπορεί να ανθίσει και να ενεργοποιήσει κάθε θετική πλευρά της ζωής, αλλά και το πώς, αντιθέτως, η ανεμπόδιστη ελευθερία και η αληθινή αίσθηση σκοπού μπορεί εύκολα να υπονομευθεί  εάν επιτραπεί στην αρνητικότητα να πάρει τον έλεγχο. Γι΄αυτό και ευτυχία σημαίνει να ζω τη ζωή μου, πιστή στις δικές μου πεποιθήσεις. Το να κάνω ό,τι μου λένε άλλοι ή το να ζω και να εργάζομαι σύμφωνα με τις επιθυμίες κάποιου άλλου, σημαίνει ότι ζω τη δική τους ζωή, όχι τη δική μου, κι όπως ένα παιδί, που χάνει το ενδιαφέρον του για τον πίνακά του, η ίδια η ζωή μπορεί να καταντήσει ανιαρή και αδιάφορη με αποτέλεσμα να μπορεί εύκολα να πληγεί η υγεία και η ευτυχία μου.

 «Ένα κοριτσάκι αποφασίζει να ζωγραφίσει ένα σπίτι για τα γενέθλια της μητέρας της. Στο μικρό της μυαλό το σπίτι είναι ήδη βαμμένο. Έχει ήδη φανταστεί  το πώς θα είναι μέχρι και την παραμικρή του λεπτομέρεια και το μόνο που απομένει είναι να το μεταφέρει στο χαρτί. Δίνει, λοιπόν, μορφή στην ιδέα της όσο καλύτερα μπορεί. Είναι ένα έργο τέχνης, γιατί όλα είναι δικής της έμπνευσης και κάθε πινελιά έχει γίνει από αγάπη για τη μητέρα της· κάθε παράθυρο, κάθε πόρτα έχει ζωγραφιστεί με την πεποίθηση ότι προορίζεται για το συγκεκριμένο σημείο. Ακόμα κι αν μοιάζει με αχυρώνα, είναι το πιο τέλειο σπίτι που έχει ποτέ ζωγραφιστεί: είναι επιτυχία, γιατί η μικρή καλλιτέχνης έβαλε όλη της την καρδιά και την ψυχή, όλο της το είναι, για να το φτιάξει. Αυτό είναι υγεία, είναι επιτυχία, είναι χαρά και αληθινή προσφορά. Προσφορά που γίνεται με αγάπη, με απόλυτη ελευθερία και με τον προσωπικό μας τρόπο. Εάν, παρόλα αυτά, ερχόταν κάποιος και έλεγε «γιατί να μην βάλεις ένα παράθυρο εδώ και μια πόρτα εκεί, και, φυσικά, το μονοπάτι του κήπου θα πρέπει να είναι προς τα εκεί», θα είχε σα συνέπεια το κοριτσάκι να χάσει εντελώς το ενδιαφέρον της για τη ζωγραφιά· θα μπορούσε να νιώσει διχασμένη, εκνευρισμένη, δυστυχισμένη ακόμα και να φοβηθεί να αρνηθεί αυτές τις προτάσεις. Θα μπορούσε να αρχίσει να μισεί τη ζωγραφιά της, ίσως ακόμα, και να την σκίσει. Για την ακρίβεια, η όποια αντίδραση θα είναι σύμφωνη με την προσωπικότητα του παιδιού. Η τελική ζωγραφιά μπορεί να είναι εμφανώς ένα σπίτι, αλλά θα είναι ατελής και αποτυχία, γιατί θα είναι η αποτύπωση των σκέψεων κάποιου άλλου και όχι του παιδιού. Αυτό είναι ασθένεια, η αντίδραση στην παρέμβαση. Αυτό είναι προσωρινή αποτυχία και δυστυχία: κι αυτό εμφανίζεται όταν επιτρέπουμε τους άλλους να παρεμβαίνουν στο σκοπό της ζωής μας και εμφυτεύουν στα μυαλά μας αμφιβολία ή φόβο ή αδιαφορία». – Edward Bach[1]

Υπάρχουν ανθοϊάματα που περιγράφουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά ή τύπους/ προσωπικότητες, τα οποία αποκαλούνται και «ιάματα τύπου». Υπάρχουν άλλα που περιγράφουν γενικότερες διαθέσεις και συναισθήματα, τα οποία αποκαλούνται «ιάματα διάθεσης» και άλλα που είναι συνδυασμός αυτών των δύο κατηγοριών.

Τα «ιάματα τύπου» σχετίζονται με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά ή τύπους/ προσωπικότητες, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν μπορούν να χορηγηθούν σε οποιοδήποτε παιδί (ασχέτως εάν έχει ή όχι τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά προσωπικότητας) που παρουσιάζει, έστω προσωρινά, κάποιον αντίστοιχο τρόπο σκέψης. Στα «ιάματα τύπου» περιλαμβάνονται, π.χ., το ανθοΐαμα Crab Apple που περιγράφει ένα παιδί που το χαρακτηρίζει η επιμονή στη λεπτομέρεια και την τάξη, το Vine που περιγράφει ένα παιδί που έχει την πυγμή και την αποφασιστικότητα να γίνεται το δικό του, κ.ά.

Τα «ιάματα διάθεσης» περιγράφουν συναισθήματα που μπορούν να παρουσιαστούν σε οποιονδήποτε τύπο ατόμου. «Μαλακώνοντας» τις συγκεκριμένες αρνητικές καταστάσεις του νου, συμβάλλουν στην αποτελεσματικότερη δράση του «ιάματος τύπου» και, άρα, στην αποκατάσταση της ισορροπίας, είναι, όμως, εξίσου αποτελεσματικά και όταν χορηγούνται μεμονωμένα για περαστικές διαθέσεις. Όλα τα ιάματα, ακόμα και τα «ιάματα τύπου» μπορούν, εάν χρειαστεί, να χορηγηθούν σε οποιονδήποτε τύπο/ προσωπικότητα, οπότε με την ίδια λογική και τα 38 ιάματα μπορούν να θεωρηθούν «ιάματα διάθεσης». Παρόλα αυτά, κάποια από τα «ιάματα διάθεσης» είναι: το Chestnut Bud για το παιδί που όχι απλά δε μαθαίνει από τις εμπειρίες του αλλά εξακολουθεί να κάνει τα ίδια λάθη ξανά και ξανά, το Rock Rose για το παιδί που νιώθει έντονο φόβο ή τρόμο που μπορεί να προκαλέσει μέχρι και πανικό (γι’ αυτό και χορηγείται συνήθως σε παιδιά που βλέπουν εφιάλτες), κ.ά.

Η αλήθεια είναι πως η επιλογή ιαμάτων για ενήλικες θεωρείται γενικά πιο εύκολη από αυτήν για παιδιά, γιατί οι ενήλικες μπορούν, συνήθως, να εκφράσουν τα συναισθήματά τους, να περιγράψουν το πώς νιώθουν, και γνωρίζουν την προσωπικότητά τους και την αιτία της δυστυχίας τους. Κατά τη διαδικασία επιλογής ιάματος, πάντα λαμβάνεται υπόψη η φυσική προδιάθεση του παιδιού, κι επιλέγεται τελικά εκείνο το ίαμα που ταιριάζει περισσότερο στην προσωπικότητά του, όπως, π.χ., κάποιο ίαμα «τύπου». Αυτό το «ίαμα τύπου» είναι και το κλειδί για την εσωτερική ισορροπία, γιατί, πολύ απλά, η προσωπικότητα του παιδιού είναι αυτή που καθορίζει την αντίδρασή του σε διάφορες καταστάσεις. Γι’ αυτό και στην επιλογή ιαμάτων, λαμβάνουμε υπόψη όχι μόνο το τι λένε, αλλά και το πώς συμπεριφέρονται, το πώς σχετίζονται με άλλα παιδιά ή πώς αλληλεπιδρούν με ενήλικες, τον τρόπο που παίζουν (π.χ., Μπορούν να διασκεδάσουν μόνα τους ή βαριούνται εύκολα; Εκνευρίζονται όταν δεν μπορούν να χτίσουν τα τουβλάκια τους σε πυργάκι ή έχουν την υπομονή να ξαναπροσπαθήσουν;) Επιπλέον μπορούν ακόμα να προστεθούν ιάματα διάθεσης ή να χορηγηθούν χωριστά, π.χ., σε περιπτώσεις που παρατηρηθεί κάποια αλλαγή στη συμπεριφορά του παιδιού ή κάποια γενικότερη αδιαθεσία. Θα πρέπει, λοιπόν, υπό αυτούς τους όρους να λάβουμε υπόψη τη συμπεριφορά, τη διάθεση και την προσωπικότητά του και να συγκρίνουμε την όποια αρνητική συμπεριφορά του παιδιού με την φυσιολογική και συνήθη συμπεριφορά του. Για παράδειγμα, εάν ένα παιδί είναι συνήθως εξωστρεφές και ζωηρό και ξαφνικά γίνεται εσωστρεφές και συνεσταλμένο, τότε όχι μόνο θα πρέπει να αναλογιστούμε τις αιτίες αυτής της αλλαγής, που ενδέχεται στη συγκεκριμένη περίπτωση, να σχετίζονται με φόβο, αλλά και να λάβουμε υπόψη τη γενική (φυσική) εξωστρεφή προσωπικότητα του παιδιού. Θα πρέπει να επιλεγούν ιάματα για τα δύο αυτά χαρακτηριστικά, για να υπάρξει απόλυτη ισορροπία. Όσον αφορά στα βρέφη, ακόμα κι αυτά παρουσιάζουν μοναδικά χαρακτηριστικά- στον τρόπο που κλαίνε, στον τρόπο που κινούνται, στον τρόπο που αντιδρούν, κλπ., γιατί κι αυτά χάνουν την ψυχραιμία τους, όταν πεινάσουν ή όταν θέλουν άλλαγμα πάνας ή όταν παρερμηνεύονται οι ανάγκες τους, και, όπως και να έχει, ένα είναι σίγουρο: θα σας κάνουν να το καταλάβετε!

Στα παιδιά χορηγείται και το Rescue Remedy που είναι ιδανικό για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης (ατυχήματα, άγχος εξετάσεων, γενικά καταστάσεις όπου εκδηλώνεται σοκ ή πανικός), μιας και καθησυχάζει τον ταραγμένο νου. Μπορεί να ληφθεί είτε από το στόμα είτε να εφαρμοστεί εξωτερικά στο εσωτερικό των καρπών, στους κροτάφους, πίσω από τα αφτιά ή γύρω από τα χείλη. Υπάρχει, επίσης και η καταπραϋντική κρέμα Rescue (Rescue Remedy Cream) που χρησιμεύει σε εξωτερικά τραύματα και εφαρμόζεται τοπικά για την επούλωση και ίαση οιδημάτων, μωλώπων, κοψιμάτων και εκδορών (αυτό δε σημαίνει, βέβαια, ότι δε συμβουλευόμαστε το γιατρό μας!). Αν θα συμβούλευα πάντως κάτι, είναι το ότι στην περίοδο ανατροφής ενός παιδιού δε θα πρέπει να λείπει από κανένα σπίτι το Rescue Remedy, για τον απλό κυρίως λόγο ότι μεγαλώνοντας ένα παιδί έρχεσαι συχνά αντιμέτωπος, με τον έναν ή με τον άλλον τρόπο, με καταστάσεις έκτακτης ανάγκης!

Φαινομενικά, τα παιδιά που συνήθως χρειάζονται βοήθεια είναι αυτά που είναι πολύ ευαίσθητα και ήσυχα στην προφανή ανησυχία τους. Παρόλα αυτά, τα παιδιά που είναι πιο δυνατά, πιο ασφαλή και πιο μαχητικά, ενδέχεται να χρειαστούν, επίσης, βοήθεια, ώστε να μπορέσουν να μάθουν πώς να χρησιμοποιούν και να ελέγχουν τις προσωπικές τους νοητικές, σωματικές ή συναισθηματικές δεξιότητες. Το να μεγαλώνεις χαρούμενα και υγιή παιδιά δεν είναι εύκολο για κανέναν γονιό. Η διαδικασία ανάπτυξης μπορεί να είναι δύσκολη ή/και απαιτητική τόσο για τους γονείς όσο και για τα παιδιά, λόγω του πλήθους συναισθημάτων, βιωμάτων και αλλαγών που καλούνται να διαχειριστούν. Όμως, «Το να είναι κάποιος γονιός είναι ένα αξίωμα της ζωής που περνάει από τον έναν στον άλλον και, στην ουσία του, είναι μια προσωρινή παροχή καθοδήγησης και προστασίας για μία σύντομη χρονική περίοδο, μετά το πέρας της οποίας, θα πρέπει να παύσει την όποια προσπάθεια και να αφήσει το αντικείμενο της προσοχής του ελεύθερο να εξελιχθεί μόνο του» – Dr. Bach

 

  Ζωή Μπαχταλιά,

Hatha Yoga Teacher (Himalayan Institute, USA),

Rainbow Kids & Family Yoga Teacher,

Μέλος Yoga Alliance (RYT200),

Σύμβουλος Αyurveda

& Ανθοϊαμάτων Bach,

Θεραπεύτρια Usui Reiki

 

www.facebook.com/OmShantihi

nlwnpeace@yahoo.gr

[1] “Growing up with Bach Flower Remedies”, J. Howard

Πείτε μας τη γνώμη σας